söndag, november 10, 2013

Del 238 Tema: Min stad/by/ort

En stad - Tre sjöar



Jag valde alltså undertemat En stad - Tre sjöar. Jag har lyckan att få bo i en stad som har gott om vatten. Eller kommun om man ska vara petig. Många sjöar i närområdena här. Tänkte köra en liten gissningslek med er, så jag skriver inte ut vilken stad, utan ni får helt enkelt gissa var jag bor. :P (Det är fusk att googla. ;))

Första bilden, sjön Lonnen, vid Lunedet, strax utanför stan. Otroligt vacker plats!

Andra bilden är sjön Våtsjön, bilden är tagen vid ett ställe som heter Djerfstugan. Det ligger strax utanför stan, åt andra hållet i förhållande till Lonnen. Populärt ställe både vinter och sommar. Vi brukar åka dit och bada ett par gånger varje sommar. Där får man oftast vara i fred när man badar, och man slipper det extremt långgrunda, som är i princip på alla andra badplatser i kommunen.

Och så tredje bilden, den största och kanske viktigaste sjön. Möckeln. Den ligger iallafall inne I stan. :) En sjö som våran lilla stad har förärats med. Man kan väl säga att Möckeln är en viktig del av våran stad. Vi får visserligen dela sjön med en annan stad, men många vackra platser har vi tack vare sjön. Med tanke på att staden jag bor i är väldigt avlång, så är väl typ halva staden nån sorts strand eller på annat sätt direkt kopplad till sjön. Mysigt är det! :)

På bilden ser ni också en staty av en av våra viktigaste kändisar som kommer härifrån. En kanotist som tagit guld i OS bl.a. :)

Vet ni vilken stad det är?! ;) Ni som vet var jag bor behöver ju kanske inte gissa då. :P

Svaret får ni senare. ;)

12 kommentarer:

Eva Trillian sa...

*S* får strunta i uppmaningen att lista ut var du är, pressen blir för stor så här på söndag morgon innan kaffet - konstaterar i alla fall att det är vackert ;)

Hanna (admin) sa...

Eva Trillian: Haha, klart man inte MÅSTE gissa. :P Att bara kolla på bilderna går självklart också bra. ;)

Hero sa...

Fina bilder...närhet till vatten vill man gärna ha!
Tror att det är Karlskroga! Uppvuxen i Hällefors så tror jag mig minnas att sjön där heter Möckeln. Och Agneta Andersson kommer ju därifrån. Mest minnen har jag från badhuset och parken!:)
Nu har jag bytt sjöar mot havet!

Ha en trevlig vecka!

Lena och Tommy sa...

Vackra bilder från din hemort!

B i r g i t t a sa...

Gillar din fina triss med sjöarna :)

Jenny sa...

Härlig vattentriss! Karlskoga ser jag att någon redan gissat. :)

ClickSnapShot sa...

Tre olika sjöar med tre underbara vyer! Helt underbart!

Kleppanrova.com sa...

Så spennende bilder og en konkurase i det hele. Jeg aner ikke hvor det er, men et herlig sted må det være.

Kicki sa...

Vilken lycka att få vara omgiven med så mycket vatten! Underbara bilder! Jag kan inte gissa...

En plats i solen sa...

Härligt med närheten till mycket vatten. Det finns i min kommun med :)

Jah Hollis sa...

Det är jättefina miljöer du visar i din triss.

Freja sa...

Jag är kass på geografi, men det låter som värmländska... Arvika? (som jag inte ens vet om det ligger i Värmland...). Vackra bilder på vackra sjöar bjuder du i alla fall på!