söndag, juli 19, 2009

Veckans Tema: Smultronställe

Ett kul tema, men SVÅRT!!! Hade JÄTTESVÅRT att välja bara 3 bilder, men lyckades till slut... Har så många bilder och jag gillar fasen de alla, så helst av allt skulle jag vilja visa alla... Men nu är det ju 3 bilder som gäller, så då får man väl snällt sålla...
Men iallafall, platsen var iallafall given... Ett av mina favoritställen på jorden, paradiset i Sverige som jag brukar kalla det, nämligen Öland... Jag har min sommarstuga där, närmare bestämt i den lilla byn Byxelkrok på niorra Öland, NÄSTAN så långt upp man kan komma på Öland... Och ja, dessa vyer är ju verkligen några favoriter... Och som man ALDRIG tröttnar på dessutom!!! Riktiga smultronställen!!! Ja, jag vågar säga att hela Öland äör ett helt stort smultronställe!!!

Men iallafall, bild nr 1, utsikt från hamnen... Udden i den del av Byxelkrok där våran stuga ligger... Ungefär i mitten av bilden ser man en väderkvarn och till höger i bild syns en fyr, ungefär mitt emellan de två, fast längre in mot land (d.v.s syns inte på bildenm) ligger våran stuga... Fast vi har dock havsutsikt... ;-) Men ja, på den udden har man ju gått några gånger, och man har ju varit uppe i den fyren rätt ofta... :-P "Våran" fyr, hehe... ;-)

Bild 2, HAMNEN!!! Byxelkroks hamn alltså!!! Bara UNDERBART!!! Ja, vad mer kan man säga??!! Alltså, det finns nästan inget bättre än att ta en kvällspromenad där på en sen sommarkväll, kanske se solen gå ner borta vid horisonten... Alltså ååååh!!! My God!!! UNDERBART!!!

Och så slutligen bild nr 3, "de fem sjöbodarna" strax norr om Byxelkork, dit jag brukar cykla ibland... Det är jättemysigt att sitta på stenhällarna nedanför och bara se ut över havet...

Ja, Öland är bara UNDERBART!!! Har precis varit där en vecka (kom hem i fredags) och ska dit igen om 2 veckor (1 augusti) och ska då vara där i 3 veckor!!! Åååååååh, ska bli UNDERBART!!! Det är verklgien en plats man saknar och LÄGTAR till på vintern...
Åååååååååh, ÄLSKAR ÖLAND!!!

Är svårt att förklara bilderna mer ingående, tycker de i övrigt får tala för sig själv...

Alla bilderna är tagna sommaren 2007...

8 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Du..så fint..jag var på Öland i våras och blev förälskad i allt det vackra..naturen husen fiskebodarna..mmm det ÄR ett smultronställe..

Amanda sa...

Härligt att du har ditt smultronställe på en ö, som är väldigt vacker. Av dina foton, så förstår jag dig. Alla bilder är fina. /Amanda

Jenny sa...

Det ser underbart vackert ut där. Ödsligt men ändå så fridfullt och harmoniskt. :)

Jo sa...

Jag förstår att detta är ditt smultronställe! Och jag känner igen det där med att bara välja TRE av alla foton man har på sitt ställe. Jag kan aldrig sluta att sucka hänfört åt olika "vyer" och saker ute i vårt ruckel (som ju inte ligger vansinnigt långt från ditt ställe, iaf på samma sida och i Småland :) ).
Vi ärlyckligt lottade som har smultronställen som dessa att tillgå!

Jag gillade verkligen bilden med de små stugorna på. Lite som Bohuslänska bodar, men ändå inte!

Bokmalen sa...

Det ser helt underbart ut!! Känns kul att få tips på ställen att besöka då vi åker till Öland om en dryg vecka... Detta ställe lär få sig ett besök av oss!! ;) Tack för tipset!!
Kramen, Maria

Hanna (jag själv) sa...

Hihi åh, varsågod Maria!!! ;)
KUL att ni ska besöka Öland, hoppas ni får det jättemysigt!!! :)

Jah Hollis sa...

Byxelkork? Jo det står faktiskt så på ett ställe i din text. :-)
Men det är fina bilder från ett härligt ställe, speciellt bilden på sjöbodarna.
Jag har själv åkt över dit med båt från Oskarshamn några gånger genom åren. En gång, vid midsommar, blev det lite "Byxelkork" av det hela.

Majsan sa...

Öland är väldigt vackert! Förstår Du hade svårt välja.. Jag har ju mina ställen här i stan, Kalmar, som jag tar mig till, till vardags.. :)