söndag, januari 26, 2014

Del 245 Tema: Kontraster



Riktiga kontraster fick vi uppleva under dom två dygn vi bodde i ett nomadläger mitt ute i Gobi-öknen i Mongoliet, förra sommaren. Det var en intressant och spännande upplevelse!
Det fanns inget rinnande vatten och lampor och annat "elektricetet" drevs av solljus. Det fanns gott om solfångare på den campen vi bodde på iallafall.
Första bilden visar själva campen. Vacker natur, med bergen runtomkring, på varenda sida. Sand var det överallt, och det blåste konstant, så när vi lämnade campen hade vi sand i skor, sand i kläder och sand i håret.
Nomaderna har ju gott om djur, även om djuren är mer vilda än tama, och har hela naturen som betesmark. Men på andra bilden kan man ändå se att djurägaren har ganska bra pli på djuren. Här är det en av ägarna av campen, som försöker locka på kamelerna. Vi som besökare fick rida både på kameler och på hästar.
Sista bilden visar hur enkelt och primitivt vi levde. Just på den bilden är den yurtan jag och min lillasyster bodde i. Som ni ser var det inte mycket mer än två sängar, ett bord och ett handfat. Ett handfat som dom fixat på ett mycket fiffigt sätt. Vi fick hälla vatten från en flaska ner i en "sil", som sen silade vattnet så vi kunde tvätta oss. Toaletten var ett dass, eller två dass snarare, som låg en bit bort från själva campen.
Måltiderna åt vi en enskild yurta, som var större än dom andra. Vi fick även möjlighet att duscha, i duschyurtan dom hade byggt, vilket också var en speciell upplevelse.

Ja, att leva nomadliv i Mongoliet var verkligen en spännande upplevelse, och jag är glad att jag har fått prova på det!

6 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Vilken upplevelse det måste ha varit! :) du skull säkert kunna bjuda på många fler kontraster bara från den resan!

Meta sa...

En upplevelse för livet
Ha en fin söndag i kylan
Kram Meta

KajsaLisa sa...

Primitivt ? Tycker det ser jättespännande ut.

Anonym sa...

Vilken spännande upplevelse. Jag har en son som bor i en yurta som han själv byggt och satt upp i skogen en bit från oss. Kontraster även där och då tänker jag mest på årstiderna och temperaturen.

Freja sa...

Wow, så spännande! Och verkligen en kontrast mot det liv jag lever!

Lajsas Fotografi sa...

Fina kontrastbilder =)